Kursplan

Utdrag ur kursplanen:

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Förklara och använda grundläggande objektorienterade begrepp (objekt, klass, inkapsling, arv, polymorfism, etc.)
  • Tolka enklare klassdiagram i UML och utifrån dessa skapa applikationer enligt objektorienterade principer.
  • Välja relevanta programstrukturer (metoder, klasser, etc.) för att lösa programmeringsuppgifter.
  • Med utgångspunkt från en beskrivning av ett mindre problem kunna välja och konstruera en algoritm som löser problemet.
  • Använda arbetssätt för att felsöka och rätta logiska fel.

Innehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom programmering enligt objektorienterade principer med C#.

  • Värde­ och referenstyper.
  • Styrstrukturer.
  • Klasser, arv, polymorfism och interface.
  • Generiska och anonyma typer.
  • Delegat, lambda­uttryck, LINQ.
  • Hantering och skapande av undantag
  • Läsa och skriva persistent data i XML­ och JSON­format.
  • Grundläggande enhetstestning.
  • Modularitet och abstraktioner.
  • Introduktion till datastrukturer och algoritmer.